Hoe krijg je een coronabewijs?

Gepubliceerd op: 29 september 2021 12:25

Wil je naar een restaurant, theater of een evenement in Nederland? Of wil je een reis maken binnen de Europese Unie? Dan heb je daarvoor een coronabewijs nodig. Een coronabewijs maak je zelf met de CoronaCheck-app of via coronacheck.nl.

Waar kun je de CoronaCheck app krijgen?

Je kunt de CoronaCheck-app gratis downloaden en installeren op je smartphone vanuit de Google Play Store (Android) en de App Store (Apple). Voor het verkrijgen van de QR-code op je smartphone is het ook nodig dat je kunt inloggen bij DigiD, of nog handiger, dat je de DigiD-app op je smartphone hebt.

Als je de QR-code op je smartphone hebt staan kun je ook makkelijk deze code uitprinten. Ga daarvoor naar deze site.

Geen smartphone en/of geen DigiD? Geen probleem!

Heb je geen smartphone en ook geen DigiD, ook dan kun je toch een QR-code krijgen. Bel dan naar telefoonnummer 0800 - 1421. Je spreekt dan je BSN-nummer en je postcode in. Binnen enkele dagen krijg je dan een QR-code op papier thuisgestuurd.

Je kunt ook het aanvraagformulier voor een papieren QR-code downloaden, uitprinten, invullen en opsturen.

Of je haalt het uitgeprinte formulier in de bibliotheek en vult dat in.

Bibliotheekmedewerkers helpen je graag!

Voor veel mensen is het aanvragen van de QR-code lastig. Er zijn ook veel mensen die geen smartphone en/of DigiD hebben.
De medewerkers van de bibliotheek kunnen je helpen bij het aanvragen van de QR-code of een DigiD.
Uiteraard met inachtneming van de privacyregels. Dat betekent dat we niet voor je kunnen inloggen bij DigiD of op de Coronacheck-app. Maar we kunnen je wel laten zien hoe het werkt.

Kom langs tijdens onze openingsuren of bezoek ons gewone digitale inloopspreekuur

• in de bibliotheek van maandag tot en met woensdag en op vrijdag van 13.00 – 17.00 uur, en op zaterdag van 11.00 – 16.00 uur;
  • het digitale inloopspreekuur in de bibliotheek in Beverwijk op vrijdag van 11.00  – 12.30 uur;
  • inloopspreekuren van SeniorWeb, op maandag van 13.30 – 15.30 in de bibliotheek in Heemskerk, en op dinsdag van 10.00 – 12.00 uur in Paviljoen Westerhout.

Je kan ook bellen naar het telefonisch spreekuur van het IDO op woensdag tussen 11:00-13:00 uur. Of stuur een Whats App naar tel 06 34484638.

Via deze link op de site van Digisterker vind je een duidelijke stap-voor-stap-uitleg over het maken van een QR-code, het printen van een QR-code en het gebruik ervan.