Gedichtenlunch met de familie als inspiratiebron

17 maart 2024, van 11:00 tot 13:00 | vestiging Beverwijk

Kosten: 7,50

Afbeelding van verschillende dichtbundels op de grond

De jaarlijkse Boekenweek, het traditionele lezersfeest in boekhandels en bibliotheken, vindt dit jaar plaats van zaterdag 16 t/m zondag 24 maart 2024. Het thema is ‘Bij ons in de familie’. Een rijk en prikkelend onderwerp, want je familie blijft een leven lang familie. Of je nu gek op ze bent of ze wel kunt schieten, je komt er nooit meer van af.

Gedichtenlunchbrunch

Bibliotheek IJmond Noord geeft met een gedichtenlunchbrunch op zondag 17 maart een geheel eigen draai aan het thema. Naast een smakelijke lunchbrunch krijg je een bijzonder poëtisch programma voorgeschoteld, met vooral veel en verschillende soorten poëzie.

Jaap Tesselaar vertelt over oude en nieuwe poëzie en gaat met brede slagen door de geschiedenis heen.  Alles komt aan bod: van Shakespeare tot Toon Hermans, van Vondel en Gorter tot Tentije, van kinderversjes tot spoken word.

Wanneer is iets een gedicht?

En wanneer spreek je van een gedicht? Als het rijmt? Als het diepzinnig is? Als het spitsvondig is? Wat als je er niets van snapt?
Verder maakt Jaap voor het gezamenlijke lezen een selectie van gedichten die over familie gaan.

Maar ook vragen als: ‘wat is een gedicht, is poëzie moeilijk, wanneer is een gedicht een gedicht en wanneer niet? Of moet je dat zelf weten?’ komen aan bod. In één adem houdt Jaap een pleidooi voor hardop poëzie lezen.

Vaders en zonen, zussen of broers, opa’s en oma’s!

We vragen alle deelnemers  een eigen favoriete gedicht mee te nemen over familie: over vaders en zonen, zussen of broers, opa’s en oma’s! Neem het vooral mee. Voordragen mag tijdens de lunch, niets moet.

Familie Chabot

Het traditionele Boekenweekgeschenk is dit jaar geschreven door de familie Chabot, vader, moeder en vier zonen en draagt als titel Gezinsverpakking. Daarnaast tekent vader Bart Chabot voor een speciale uitgave, de poëziebundel Ooievaarsblues

De bijeenkomst met smakelijke lunchbrunch vindt plaats aan de grote ‘familie’ tafel in de Bibliotheek in Beverwijk.

Let op: de entree voor deze keer is aan de kant van het parkeerterrein bij de dubbele grijze deur met het bordje ‘toegang Gedichtenlunch’.

Bestel hier je toegangsbewijs