Stadsgedicht 'Binnenduin'

Gepubliceerd op: 30 mei 2023 13:40

Sfeerimpressie van de middag Vier bier voor Shakespeare

Mattijs Reinen schrijft dit jaar zes stadsgedichten over Beverwijk. ‘Binnenduin’ is alweer zijn derde stadsgedicht. De illustratie is speciaal bij dit gedicht gemaakt door Lars de Ruyter.

Mattijs over dit gedicht

Het Binnenduin is van een doodlopende straat uitgebloeid tot een wijk. In het kader van ontsluiting wordt gekeken naar zijsprongen richting andere doodlopende straten. Een tuindersgebied herbestemd van modderlaarzendrager tot speelplaats van Mickey Mouse-laarsjes met hartenverslinders erin. Aangevuld met een oproep tot het vinden van je weg door vooral regelmatig te verdwalen.

Mattijs stelt zich voor

Ik ben 44 en woon al mijn hele leven in Beverwijk. Sinds de zomervakantie geef ik les bij Heliomare, het voortgezet speciaal onderwijs vmbo/havo in Heemskerk. Mijn initiatief Het Verborgen Tekstmuseum bestaat iets langer dan tien jaar. Ik ben gaan schrijven toen ik met Young Art Text en later De Verhalendames gedichten op maat ging schrijven op festivals, bruiloften en andere plekken met leuke mensen.

Lars de Ruyter

Foto Lars de Ruyter

Na bijna tien jaar gewerkt te hebben als grafisch ontwerper begon Lars de Ruyter, ook bekend als Angulars, in 2010 zijn carrière als freelance visualizer en storyboard artist. Sinds 2017 creëert hij unieke, handgetekende geometrische kunstwerken in zijn kenmerkende 'klare lijn'-stijl, waarbij hij zijn ontwerpkwaliteiten combineert met zijn liefde voor grafisch ontwerp, illustratie en typografie.

Lars is vooral gefascineerd door de natuurkrachten, echt of fictief, en de vele dierlijke manifestaties die alles vertegenwoordigen wat sterk en kwetsbaar is
op onze planeet. Ze zijn een eindeloze inspiratiebron voor hem en zijn kunst. Meer van zijn werk is te vinden op www.angulars.nl

Gratis ansicht verkrijgbaar bij ...

Van ieder stadsgedicht en de  bijbehorende illustratie verschijnt ook dit jaar weer een mooie ansichtkaart. Aan de ene kant staat steeds het stadsgedicht, aan de ommezijde de illustratie. Je kunt de kaart (zolang de voorraad strekt) gratis afhalen in de bibliotheek aan het Kerkplein. Ook verkrijgbaar bij cultureel eetcafé Camille.