Theater na de Dam

Gepubliceerd op: 16 april 2024 08:36

Afbeelding theater na de dam flyer

Sinds 2012 presenteert Theater Na de Dam jongerenvoorstellingen die op 4 mei in het hele land tegelijk gespeeld worden en zo de nationale dodenherdenking extra betekenis geven.

Jongerenvoorstelling

In 2023 waren, er verspreid over het land, 43 voorstellingen, gespeeld en gemaakt door ruim 350 jongeren van 10 tot 20 jaar. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klonken voor even de stemmen van toen in het nu. Eén van die 43 voorstelling vond plaats in Beverwijk!

Beverwijkse voorstellingen

De jongeren maken ook in 2024 een voorstelling in hun eigen stad op basis van gesprekken die zij voeren met (familie van) ooggetuigen. Daarmee worden de verhalen gehoord en krijgen ze nieuw leven in de vorm waarin de jongeren ze doorgeven.

Dit jaar sluit de voorstelling op 4 mei aan op de herdenking op begraafplaats Duinrust. Op 5 mei wordt de voorstelling om 12.00 uur gespeeld bij de Bibliotheek in Beverwijk.

Voorafgaand aan de voorstelling organiseert Bibliotheek IJmond Noord twee leuke en leerzame activiteiten in het thema: Waar kijk je van weg?

Lezing

Heb je interesse in geschiedenis of lees je graag spannende oorlogsverhalen? Dan nodigen we je van harte uit om onder het genot van een kopje koffie/thee te komen luisteren naar de lezing van Elle van Rijn die wij organiseren op donderdag 2 mei. Tussen 10:30 en 12:00 uur komt auteur Elle van Rijn vertellen over een oorlogsverhaal in het thema: Dingen waar we liever van wegkijken. Ben jij er ook bij?

Koop hier je kaartjes

Workshop jongeren

Ben jij tussen de 10 en 16 jaar oud en wil jij ook in gesprek over vrijheid en dingen die we liever niet willen zien? Kom dan pizza eten in de Bibliotheek op vrijdag 3 mei! Tussen 17.00 uur en 20.00 uur ga je een toffe workshop doen, lekker eten en kom je meer te weten over de Tweede Wereldoorlog. Deze avond wil je liever wél zien, dus meld je snel aan!

Reserveer je plekje en stukje pizza