Leerlingen van De Bareel denken mee over nieuwe inrichting Bibliotheek

Gepubliceerd op: 20 december 2023 08:45

Leerlingen van De Bareel denken mee over de inrichting van de Bibliotheek Heemskerk

Het gemeentehuis van Heemskerk wordt verbouwd en de Bibliotheek heeft enthousiast het Gemeentehuis-concept omarmd, met als motto "één huis, één gemeente."

Veelzijdige locatie

Onze Bibliotheek ondergaat een transformatie om een nog meer uitnodigende plek te worden waar mensen samenkomen om te lezen, te leren en contact te maken.

We streven ernaar een veelzijdige locatie te zijn, niet alleen gevuld met boeken maar ook met taalcursussen, lezingen, spreekuren, een digitaal overheidsinformatiepunt en diverse andere activiteiten. Met de opkomst van trends zoals afnemende interesse in lezen, digitalisering en de impact van AI op informatie, hebben we samen met Proof of the Sum, hetzelfde architectenbureau dat het ontwerp van het gemeentehuis heeft gemaakt, een ontwerpaanpak ontwikkeld.

Samen denken met de jeugdige gebruikers

Samen denken aan de inrichting

Deze aanpak omvatte het betrekken van de jonge gebruikers bij het vormgeven van de toekomst van onze bibliotheek. Specifiek hebben we deze aanpak toegepast op onze jeugdafdeling. In samenwerking met leerlingen van basisschool Kindcentrum De Bareel in Heemskerk organiseerde Proof of the Sum een creatieve workshop. Het doel was om de wensen en behoeften van de kinderen te identificeren.
De workshop bestond uit twee delen: het ontwikkelen van een gebruikersreis en het creëren van de visuele identiteit van verschillende thematische werelden binnen de jeugdafdeling.

Reis door de Bieb

Kinderen tekenen

Tijdens het eerste deel maakten de leerlingen van De Bareel hun eigen "reis door de Bieb" in de vorm van een ganzenbordspel. Hierbij stonden de Bibliotheek als een aangename verblijfsplek en het aangeven van belangrijke elementen centraal. In het tweede deel werkten de kinderen in groepen aan de visuele identiteit van verschillende 'werelden', zoals:

• Hoe ziet een fantasieboekenwereld eruit?
  • Wat zijn de kenmerken van de "Einstein" wereld?
  • Hoe willen we ons voelen bij het lezen van een boek over natuur in een "tuinkamer"?

Goodiebag

Als blijk van waardering voor hun buitengewoon inspirerende deelname ontvingen de kinderen een goodiebag van Proof of the Sum en het boek "Hoi, ik ben de ontwerper," om hen verder te inspireren met de kracht van design. Aan het einde van de dag stelden ze met opwinding de vraag: "Kunnen we dit morgen weer doen?"

Ontwerp

We nemen de resultaten van deze creatieve workshop mee in het ontwerp en de leerlingen van De Bareel gaan in september 2024 de vernieuwde jeugdafdeling van de Bibliotheek in Heemskerk openen.